wanderlusttt.reismee.nl

Bali.. en een jetlag!

Zo na een week ben ik eindelijk weer een beetje bijgetrokken.. had echt last van een jetlag en geen zin om een reisblog te maken..

Nu ben ik weer aardig bijgetrokken en ziet de wereld er anders uit.. so here we go!

We vliegen op dit moment van Flores terug naar Bali en van Bali naar Lombok dus ik heb een uurtje over .. of 2????

Na China zijn we geland in Bali waar we probeerden een uber te bemachtigen om ons naar het hotel te brengen. Wij dachten uber is veilig, word direct van je credit card afgeschreven dus geen gedoe met geld én je krijgt direct je ritprijs te zien. Na 10 min verscheen onze uber maar hij wilde 50 dollar hebben.. ja vriend zo zijn we niet getrouwd! We wisten dat de rit maar 10 minuten was en dat het max 5 euro moest kosten. De taxi chauffeurs zijn ratten daar en staan echt in zwermen om je heen.. uiteindelijk ging de uber chauffeur een soort van "opbieden" tegen een andere chauffeur die ons ook wel wilde vervoeren. Eindstand Re over de zeik maar voor 3,50 euro naar ons hotel gebracht.. wat nou 50 dollar?

Anyway het geeft een beetje beeld hoe het er op kuta aan toe gaat.. nu zijn wij wel aardig door de wol geverfd en weten we hoe het werkt maar de chinezen die amper Engels spreken worden goed genaaid zullen we maar zeggen!

Het hotel was fantastisch..! Schoon en mooi met zwembad alles erop en eraan.. veel geslapen en aan het zwembad gelegen.. even acclimatiseren..

'S avonds naar Legian street dat is de main street met alle bars en tentjes.. gegeten aan het strand bij de Discovery shopping mall.. hele mooie zonsondergang gezien, ijskoude biertjes gedronken en de meest hemelse nasi goreng gegeten van mijn leven!

Ook nog een traditionele rijsttafel op.. ook lekker maar mijn god.. spicy!!????

Kuta is echt wel ontzettend toeristisch.. heel veel Australiërs.. voor hun is dit 2 tot 5 uur vliegen en spotgoedkoop.. eigenlijk een soort Bangkok maar dan met strand..

Daarom hebben we een dag een auto met chauffeur gehuurd en zijn we naar de rijstvelden in telallang gereden bij ubud, naar ubud zelf en naar de watertempel in Tampaksiring. Hier komen de Indonesiërs zelf ook om zich te "reinigen" van geesten en demonen.

Het is een soort zwembad verdeeld in 3 secties. Ieder zwembad heeft een muur waarbij er diverse waterfonteinen uit de muur komen met een beeld erboven.

De vloer van het zwembad is bedekt met kiezels en er zwemmen koi karpers rond.

Wij als Hollanders een watersarong gehaald en hop het water in en nadoen wat de anderen doen.. tenminste dat dachten we totdat we eruit gepikt werden door een man van de tempel. Hij vroeg ons of we op de juiste wijze het ritueel wilden uit voeren.. uiteraard wilden we dat!

We kregen uitgebreid uitleg over de tempel en wat de waterfonteinen betekenden waar je onder moet gaan staan.

De eerste 10 zijn om je te reinigen van je demonen. Dan nog 1 om nachtmerries te verjagen (ja graag!!!) en 1 om beter te slapen (ja óók die graag!)

Je moet ze alle 12 af en steeds bedenken wat je wilt.. vergeving, rust, wensen ga zo maar door. Dan kom je in het volgende bad waar 2 fonteinen zijn waar je je wensen aan de goden kunt vertellen.

Daarna nog een laatste in het laatste zwembad voor geluk in je leven.

Het was een indrukwekkend ritueel met heel veel Indonesiërs om ons heen.

Zij geloven dat het water heilig is( komt uit een bron) en er word je dan ook steeds tussendoor gevraagd of je een jerrycan wilt vullen met water uit de fontein.

Ik slaap nog steeds ruk maar hé niet geschoten is altijd mis! Wie weet is t goed geweest voor m'n karma..

En nee Re z'n huis was vóór het ritueel al verkocht !!

Het grappige was dat de man die ons uitleg gaf bij de tempel vertelde dat Erica Terpstra zijn soulsister was.. wij hadden ook de aflevering gezien van Erica op reis dat zij exact dezelfde tempel bezocht.. dat inspireerde ons weer om er ook heen te gaan..

De Balinezen zijn meerendeel Hindu en geloven in het vereren van goden en het dagelijks offeren van bloemen, snoep, chips, wierook en geld. Onze chauffeur had ook zo een offermandje op zijn dashboard staan en vertelde ons dat hij dagelijks 30 van die dingen offert.. !?!

De meeste Balinezen hebben ook een tempel thuis.. daar offeren ze van alles.. overal op straat zie je er ook beelden, tempels, zelfs midden op kruisingen.. iedere winkel heeft een soort rekje voor de deur waar offermandjes in staan en de geur van wierook hangt overal..